ازدواج

بررسی مسایل ازدواج و روابط متعادل بعد از پیوند زناشویی

ازدواج

بررسی مسایل ازدواج و روابط متعادل بعد از پیوند زناشویی

آیا زن عنصر گناه و شیطان کوچک است؟

آرى زن عنصر گناه و شیطان کوچک نیست و این توئى که گناه آلود مى نگرى و شیطان گونه از وجود او سوء استفاده مى کنى!

آیا زن عنصر گناه و شیطان کوچک است؟

زن مورد لعن ابدى خدا قرار گرفته است، زیرا گناه از زن آغاز شد و به وسیله زن است که ما مى میریم!

گفته هاى بالا گوشه اى از بینش اعتقادى یهودیان درباره زن مى باشد که وى را موجودى پست و سبب همه بدبختیها تلقى مى کنند، و بر این عقیده اند که اولین کسى که میوه ممنوعه را خورد و مرتکب گناه شد، زن بود و سبب اخراج حضرت آدم (ع) بوده است.

در مسیحیت نیز مانند یهودیان، زن را مسئول گناهکارى دانسته اند در سفر پیدایش جمله 11 و 12 چنین مى خوانیم: زنى را که تو، به من دادى تا همراه من باشد، از میوه آن درخت به من داد و من آنرا خوردم.

بنابراین باعث سقوط آدم ، حوا گردید و در حقیقت او مسئول گناههاى بشر است و خدا ناگزیر شد تا تنها پسرش را به نام عیسى مسیح بفرستد تا به دار آویخته شود و با خون خودش گناهان بشر را که زن مسئول آن است، بشوید!!

هندوها، علاوه بر اینکه حتى حق حیات براى زن قائل نبوده و نیستند، معتقدند که این فقط روح گناهکار است که به صورت زن متولد مى شود.

 از دیدگاه بودائیان نیز، طبق گفته مورخ معروف وسترمارک همه زنها دامهاى اغوا کننده و فریبنده شیطان هستند که براى مردها گسترده و نیروى فریبندگى در نهاد زنها با خطرناکترین شکل مجسم شده است به طورى که مردها را شیفته و فریفته خود مى سازند و همین فریبندگى زنها است که فکر عالمى را کور مى کند.

با این بینش ، بزرگترین ستم ها را نسبت به زن ، (یکى از دو رکن اساسى جامعه بشرى ) روا داشته اند و اساس سایر اهانتها و ستمها را پى ریزى کرده اند و از این طریق ، ضرب المثلها و آداب و رسوم غلطى را در میان جوامع مرسوم نموده اند تا آنجا که در بسیارى از نقاط جهان ، خود زن به این تهمتها تن در داده و اینگونه به استضعاف کشیده شده است.

از دیدگاه قرآن 

قرآن مجید، قاطعانه و صریح ، زن را از این تهمت تبرئه نموده از مقام او دفاع مى کند و خط بطلان بر روى این افسانه ها کشیده است قرآن مى فرماید:

1. (پس گفتیم اى آدم در حقیقت این شیطان دشمن تو و همسرت مى باشد.)

2.... (به راستى که این شیطان دشمن هر دوى شما است .)

3. (آنگاه شیطان آن دو را به فریب و غفلت راهنمائى کرد، پس هنگامى که از آن درخت چشیدند، پنهانى هاى آنان آشکار گردید و بر آن شدند که از برگ درختان بهشت استفاده کرده خود را بپوشانند و خدا آنان را مخاطب قرار داده فرمود آیا من شما دو نفر را از این درخت نهى نکردم و نگفتم که بى شک این شیطان سخت دشمن شما است ؟!)

در تمام خطابها، هردو نفر مخاطب هستند و هرگز یکى از آنان را وسیله شیطان و عنصر گناه و فریب ، معرفى نمى کند

آفرینش زیباى زن و مرد 

بدون تردید، ارزش وجودى زن، از ارزش وجودى مرد، جدا نیست و هیچکدام ذاتا عامل بدبختى یا عنصر گناه نیستند بلکه هر کدام در همین شرایط وجودى که هستند، هیچگونه نقص در آنها نیست و به زیباترین نحو و شایسته ترین شکل آفریده شده اند

جهان چون خد و خال و چشم و ابروست

که هر چیزى به جاى خویش نیکو است

زن و مرددر این نظام احسن به حق آفریده شده و به زیباترین وجه آفریده شده اند، منتهى همچنانکه تنه ها و شاخه هاى درختان ، تنومند و خشن هستند و باید هم چنین باشند، شقایقها زیبا، ظریف و لطیف مى باشند، در زندگى انسانى نیز مثل مرد و زن ، به آن گونه است .

غرور و خود خواهى مرد؟ 

ناظم نظام احسن ، زیبا تنظیم کرده است و اگر خوب بنگرى چیزى جز زیبائى نخواهى یافت و این غرور و خودخواهى است که بگوئیم چرا شقایقها به این اندازه خوشرنگ و زیبا هستند؟ چرا توجه مرا جلب مى کنند؟ جرا ارغوان ، گلسرخ و یا سمن، در میان گیاهان به این اندازه جلوه دارند، چرا اینقدر خوشبو هستند که باید من بروم و یک دامن بچینم؟ این گناه گل است که زیبا است یا گناه تو است که نمى گذارى زیبا، زیبا بماند؟ و با تجاوزگرى آن را پژمرده، افسرده و نابودش مى کنى؟ تو خود را در یاب و زیبائى را تحقیر نکن ، تو خود بدان که چگونه و کى باید از گل بهره برد؟ که اگر چنین کردى هرگز گلهاى معصوم را گنهکار فرض نخواهى کرد.

تو اگر مبتلا به بیمارى زکام هستى و بوى خوش گل به مشامت نمى سازد، خود را معالجه کن و به رائحه گل بد مگو که اگر خود را معالجه کنى و با دیده و مشام سالم به گل بنگرى و بو کنى و تقواى دل و دیده داشته باشى ، آنگاه هر چه را مى بینى خوبى و زیبائى مى بینى و در مقابل ناظمش کرنش و تواضع مى کنى و تبارک الله احسن الخالقین مى گوئى!

آرى زن عنصر گناه و شیطان کوچک نیست و این توئى که گناه آلود مى نگرى و شیطان گونه از وجود او سوء استفاده مى کنى!

منبع: کتاب شخصیت زن از دیدگاه قرآن

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد